اسدزاده می گوید: مردم از دیرباز شنیدن قصه را دوست داشتند و برای همین هم به سینما اقبال نشان میدهند، آنها روی پرده سینما آرزوهای محققنشده خودشان را میبینند یا به واسطه پرده سینما با مشکلاتی که برایشان پیش نیامده، آشنا میشوند و خداوند را برای زندگیای که دارند، شکر میکنند.
مدرس مدرسه فیلمنامه نویسی عین اظهار کرد: فیلمنامه، پایه اصلی ساخت یک فیلم است و سینما بر اساس داستان بنا شده؛ بنابراین امور فیلمسازی با داستان و فیلمنامه میگذرد وگرنه سینما با فیلمهای مستند راه خود را ادامه میداد.
وی افزود: با توجه به اهمیت سینما، دورههای آموزش فیلمنامهنویسی در مدرسه فیلمنامه نویسی عین که ذیل مرکز آموزش حوزه هنری فعالیت میکند، برنامهریزی شده است. این دوره فیلمنامهنویسی در قالب 4 سرفصل، آموزش داده میشود که نخستین بخش آن با عنوان«از ایده تا طرح» برگزار شده است.مریم اسدزاده تاکید کرد: مدل کار در این دوره کاملا کاربردی است و حتی اگر هنرجویان چیزی از فیلمنامهنویسی ندانند، ما آنها را ترغیب میکنیم شروع به نوشتن کنند تا از فیلمنامهنویسی نترسند.
وی ادامه داد: سرفصل دوم این دوره آموزشی تریتمنتنویسی است. در این مرحله طرحها را به یک تریتمنت میرسانیم تا داستان فیلم به دست آید. در مرحله سوم، تریتمنتها تبدیل به سکانس شده و در پایان هم دیالوگ به اثر اضافه میشود. این مدرس فیلمنامهنویسی درباره سبک آموزشی خود تشریح کرد: ما تا کنون در حوزه هنری، 4 دوره آموزشی داشتهایم که دو دوره آن را من تدریس کردهام و دو دوره توسط دیگر استادان برگزار شده و البته در برخی از آنها با وجود اینکه عضو شورای فیلمنامهنویسی بودم، خود نیز شرکت کردهام تا منظر دیگر استادان را نیز بدانم. من سعی کردم تمام روشهای آموزشی را یاد بگیرم و روش جدیدی که کاربردی باشد را به دست بیاورم تا هنرجویان بتوانند از طریق آن، فیلمنامه بنویسند.
وی خاطرنشان کرد: ادعای ما در این دوره آموزشی این است که هنرجویان در پایان کلاسها فیلمنامه نوشته باشند. هدف ما این است که شرکتکنندگان، فیلمنامهای بنویسند که در نهایت بتوانند آن را بفروشند و کارها ساخته و دیده شود و به عبارتی دیگر ما میخواهیم خروجی کار هنرجویان به پرده سینما یا قاب تلویزیون راه یابد. اسدزاده درباره میزان علاقهمندان به فیلمنامهنویسی تصریح کرد: متقاضیان دوره فیلمنامهنویسی بیش از 100 نفر بودند اما با توجه به اینکه آموزشها طی سه روز در هفته انجام میشود، برخی از افراد که مشغله دیگری دارند و کمتر برای حضور در کلاس زمان داشتند، امکان شرکت در این دوره را نیافتند. ما با برنامهریزی سه روز کلاس آموزشی سه ساعته این هدف را دنبال کردیم تا کسی که هزاران دغدغه دارد، پای این کار نیاید بلکه علاقهمندانی به این دوره راه یابند که وقت خود را برای فیلمنامهنویسی، آزاد نگه داشتهاند.
وی افزود: برخی از متقاضیان شرکت در دوره فیلمنامهنویسی، ذوق و قریحه اولیه برای داستاننویسی و بازگویی آنچه در درونشان است را نداشتند و به همین دلیل هم از حضور در این دوره بازماندند.
اسدزاده در سخنانش درباره روند دوره فیلمنامهنویسی تاکید کرد: فیلمنامهنویسی به گونهای است که هم مباحثش بعد از مدتی از یاد میرود و هم اگر وقفه زمانی در آن ایجاد شود، دغدغه فیلمنامهنویسی هنرجو کمتر میشود. بر همین اساس هر ترم از دوره فیلمنامهنویسی بدون وقفه و پشت هم برگزار خواهد شد.
مدرس دوره فیلمنامهنویسی مدرسه فیلمنامه نویسی عین گفت: دورههای فیلمنامهنویسی شامل دو ترم 10 جلسهای، یک ترم 12 جلسهای و یک ترم 8 جلسهای است که در جلسات سه ساعته برگزار میشود. وی همچنین درباره ماحصل آموزش فیلمنامهنویسی اظهار کرد: با توجه به نگاه خروجیمحور کلاسهای آموزشی، هر نفر به شخصه یک فیلمنامه تولید خواهد کرد که قصههای جداگانهای دارند؛ بنابراین در صورت گرفتن سفارش، فیلمها به صورت تلهفیلم، فیلم سینمایی یا سریال آنتولوژی تولید میشود.
اسدزاده با تاکید بر اینکه سینما به انسانها درس زندگی میدهد، تشریح کرد: سینما از طریق نشان دادن اینکه اگر آرزوی مخاطب جامه عمل میپوشید و به واقعیت میپیوست چگونه میشد، یا مخاطب چطور میتواند مشکلات زندگیاش را رفع کند و یا از چالشها و مسائل مخاطب مشکلات بیشتری هم وجود دارد، به تماشاگرخود درس میدهد.
وی با بیان اینکه فیلمها کارکردهایی چون سیاسی و مذهبی دارند، گفت: سینمای یک کشور مهم است چراکه باعث میشود فرهنگ آن کشور تغییر کند و بر همین اساس هم لازم است تا پایه و زیربنای سینما یعنی فیلمنامه، جدی گرفته شود.
انتهای پیام/
نظر شما